Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. PORR: tarcza TBM będzie gotowa w czerwcu 2026 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
24-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/PORR

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tunel KDP w Łodzi. PORR: tarcza TBM będzie gotowa w czerwcu 2026 roku
Fot. PORR (zdjęcie ilustracyjne)Montaż tarczy TBM na placu budowy tunelu pod Świną w Świnoujściu
Firma PORR – wykonawca tunelu średnicowego KDP w Łodzi – przekazała kilka kluczowych informacji dotyczących maszyny TBM. Wiemy, że latem przyszłego roku będzie już zmontowana. Znamy też planowany termin rozpoczęcia drążenia.

Planowany 4,6-kilmetrowy drugi tunel średnicowy, będzie centralną częścią łódzkiego fragmentu pierwszej w Polsce trasy Kolei Dużych Prędkości. Ta do 2035 roku połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, a trzy lata wcześniej Łódź z Warszawą.

Tarcza TBM trafi do Łodzi latem 2026 roku

Wiadomo, że podziemny fragment linii kolejowej nr 85 będzie wykonywany za pomocą urządzenia TBM o długości ok.120 metrów oraz z tarczą o średnicy 14 metrów. Jego budowa już się rozpoczęła tak, żeby nie czekać z zamówieniem po finalnym zakończeniu prac nad dokumentacją techniczną.

– Planujemy rozpocząć dostawy tej tarczy, od mniej więcej lutego, marca 2026 roku. Wtedy pierwsze elementy zaczną przyjeżdżać. Te dostawy będą trawy mniej więcej do czerwca 2026 roku – przekazał Krzysztof Laskowski, członek zarządu PORR ds. budownictwa infrastrukturalnego. – Te elementy będą składowane na naszym placu budowy. W trzecim i czwartym kwartale planujemy tę tarczę zmontować i być gotowi do rozpoczęcia drążenia na przełomie roku 2026 i 2027.

Materiały Centralnego Portu Komunikacyjnego | Tunel dla pociągów KDP ma być gotowy do końca 2028 roku

Główne zaplecze budowy będzie mieściło się na ul. Maratońskiej (pomiędzy ulicami Obywatelską a Waltera-Janke). To tam została wybudowana komora startowa "Retkinia". Z kolei po zakończeniu drążenia maszyna TBM zostanie wydobyta poprzez komorę "Fabryczna" przy Łódzkim Domu Kultury. Za budowę obydwu konstrukcji odpowiada firma Budimex.

Urządzenie skrojone pod łódzki tunel KDP

Przedstawiciele wykonawcy tłumaczyli, że do realizacji tunelu została wybrana maszyna drążąca o największej klasie, gdzie zastosowane są nowoczesne rozwiązania. Pytamy więc na czym polega jej wyjątkowość?

– Tarcza ta ma możliwość wpompowywania przed przodek zawiesiny o zmiennej gęstości, co powoduje, że możemy zmieniać gęstość i zmieniać ciśnienie tego przodka. Powstaje sytuacja tak, jakbyśmy budowali przed tarczą szalunek podtrzymujący ten grunt – tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" członek zarządu PORR ds. budownictwa infrastrukturalnego.

Oznacza to – jak słyszymy – że grunt nie będzie wzmacniany przez dodatkowe iniekcje zewnętrzne, jak ma to miejsce przy budowie pierwszego tunelu, ale będzie to wykonywane już w ramach pracy maszyny TBM. Oczywiście konstrukcja tunelu będzie nadal wykonywana za pomocą tzw. tubingów. To prefabrykowane elementy obudowy tunelu, wyposażone w uszczelki i elementy łączeniowe.

– My też korzystamy z tych doświadczeń realizacji obecnego tunelu [PKP PLK] i nie chcemy powtórzyć takiej sytuacji. Jesteśmy doświadczonym, ale też poważnym wykonawcą. Stąd zbadaliśmy problemy naszych poprzedników i wykorzystaliśmy to do zamówienia odpowiedniego rodzaju tarczy. Będzie to tarcza VD (Variable Density) – uzupełnia Krzysztof Laskowski z PORR.

Na zakończenie spotkania na dworcu Łódź Fabryczna szef firmy PORR przekazał istotną informację. – Proszę się przygotować do konkursu, bo musimy nazwać ten TBM. Zawsze jest tak, zrobimy to wspólnie z inwestorem. W Świnoujściu był konkurs i wygrała nazwa "Wyspiarka". Tutaj na pewno będziemy się starali wciągnąć mieszkańców miasta, żeby nazwali tą swoją maszynę – zachęcał prezes Piotr Kledzik.

Jaki będzie tunel KDP w Łodzi?

Tak, jak wspominaliśmy wcześniej, drugi tunel średnicowy pod Łodzią, którego inwestorem jest państwowa spółka Centralny Port Komunikacyjny, będzie miał 4,6 km długości i 14 metrów średnicy. Znajdą się w nim dwa tory – każdy w przeciwnym kierunku, a pociągi pojadą tam z prędkością do 160 km/h.

Materiały Centralnego Portu Komunikacyjnego | Mapa tunelu średnicowego dla pociągów KDP w Łodzi

Podziemna trasa będzie przebiegała na zmiennej głębokości: od ok. 23 m przy komorze na ul. Maratońskiej, aż do 34 m pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ul. Struga i al. Bandurskiego. Natomiast wiadomo, że im bliżej dworca Łódź Fabryczna, tym tunel będzie się bardziej wypłycał, żeby tory połączyły się z tymi w zachodniej części stacji.

Aktualny harmonogram zakłada, że drążenie rozpocznie się na przełomie lat 2026/2027 i zakończy się w 2028 roku. Prace wykończeniowe i testy bezpieczeństwa będą trwały z kolei do 2029 roku, na który zaplanowane są odbiory inwestycji. Pierwsze pociągi KDP pomiędzy Łodzią, lotniskiem CPK i Warszawą pojadą od 2032 roku.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Infrastruktura

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Roman Czubiński 22 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Hiszpania. Liberalizacja kolei przyciąga pasażerów, ale powoduje straty

Pasażer

Zobacz również:

KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo

Pasażer

KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo

Mikołaj Kobryński 09 września 2025

Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Infrastruktura

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Roman Czubiński 22 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Hiszpania. Liberalizacja kolei przyciąga pasażerów, ale powoduje straty

Pasażer

Zobacz również:

KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo

Pasażer

KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo

Mikołaj Kobryński 09 września 2025

Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij